DE METHODO SANCTI THOMAE
SPECIATIM DE STRUCTURA ARTICULORUM SUMMAE THEOLOGICAE
P'lures existimare videntur quod, antequam Cartesius
Discursum de Methodo scriberet, philosophia traditionalis regulas legitimi
processus mentis ad scientiam tum aedificandam tum docendam nondum plene et
exacte cognoscebat. Plures alii e contrario putant quod Cartesius, qui
historiam et antecessores suos despiciebat, facillime potuisset apud ipsos
veras regulas methodi invenire; immo non desunt logici iuxta quos scribi posset
ad mentem Aristotelis et sancti Thomae discursus de methodo magis scientificus
quam cartesianum opus. Vellem solum in hoc articulo breviter exponere
principales lineas methodi sancti Thomae. Videamus primo, ad modum status
quaestionis, quid de ea dicant plures hodierni, deinde examinabimus, quomodo
solidum fundamentum huiusce methodi apud Aristotelem Angelicus invenerit ac
ipse usus sit analysi in inquisitione inductiva, nec non synthesi in
demonstratione, denique quomodo analysim et synthesim intime coniunxerit sub
divinae contemplationis lumine.
1. De diversis
iudiciis circa hanc methodum.
Non desunt hodie
qui dicunt: methodus sancti Thomae est nimis scholastica et artificialis seu
factitia, non satis historica et realis. Est, ut aiunt, methodus nimis a
priori, quasi semper per modum deductionis aut synthesis, non satis per modum
inductionis et analysis, aut in ipsa analysi nimis abstracta est: immo videtur
quandoque confundere lo gicas abstractiones cum rerum realitate. Quidam,
inconscienter nominalistae. hodie asserunt: Sanctus Thomas loquitur quandoque
de materia et forma, de essentia et exsistentia, ac si essent realitates
distinctae > (1). Certo
quidem pro Angelico, ut scimus, iam ante considerationem mentis, materia non
est forma, essentia creata non est suum esse: ideoque ante considerationem
mentis materia distinguitur a forma, et essentia ab esse. Attamen forma et
essentia non sunt, pro sancto Thoma, id quod est, sed id quo aliquid est tale,
nec sequitur quod sint solum entia rationis, et non quid reale (2). Sed multi
hodierni nesciunt amplius distinguere inter abstractionem metaphysicam
considerationis directae et abstractionem logicam considerationis reflexae (3):
ideo putant quod solum id quod est, est reale, scilicet ipsum singulare
concretum; proinde pro illis abstractum obiectum non solum est non concretum
sed not reale, sic essentia hominis, essentia virtutis, essentia societatis
etc. non essent quid reale: et tota metaphysica, non excepto contradictionis
principio, ad logicam, ad abstractiones logicas. ad ens rationis reduceretur,
seu, ut aiunt, ad immoder atum intellectualismum sine realitate et vita. Non tamen auderent explicite dicere:
abstractum principium contradictionis, scil. aliquid non potest simul ésse et
non esse, non est lex entis realis, sed solum lex logica operationum mentis, ut
sunt syllogismi leges >.
Ad istud extremum autem perduceret haec inanis obiectio
hodie sațis
diffusa.
Insuper plures dicunt: methodus sancti Thomae saepe procedit
non secundum naturalem modum mentis, sed modo conventionali scholarum saeculi
XIII, scilicet semper prius proponendo obiectiones, tres saltem, quae cum
maiori fructu postea proponerentur; nam initio mentem obnubilant potiusquam
lucem afferant. Mirum est enim, addunt quidam, sanetum Thomam prius exponere
errores, sub ista formula: Videtur quod non, postea tantum veritatem, sub
brevissimo auctoritatis argumento, longius autem modo theoretico. ac denique
obiectiones antea propositas solvere.
Ideoque nonnulli hodie. in philosophia et in theologia etiam
speculativa, ab ista methodo, ut aiunt, nimis scholastica recedunt. Iam quidem
tempore Pii IX, ut patet ex XIII propositione Syllabi, plures dicebant:
Methodus et principia, quibus antiqui Doctores scholastici theologiam
excoluerunt, temporum nostrorum necessitatibus scientiarumque progressui minime
congruunt (1). Immo quidam, non considerantes profundam differentiam inter
modum proce dendi sancti Thomae et methodum mere a priori seu syntheticam Spinozae,
videbantur admittere methodum sancti Thomae et etiam sancti Bonaventurae ex
abusu deductionis philosophicae ad rationalismum et pantheismum ducere, ut
apparet ex propositionibus. quas sacra Congregatio Indicis subscribendas
mandavit Augustino Bonnetty, anno 1855 (2).
Nunc quidam a methodo sancti Thomae
recedunt, praeeligendo methodum historicam, non solum ad utiles et necessarias
historiae philosophiae et historiae theologiae investigationes, sed plus
minusve directe ad ipsam veritatem philosophicam aut theologicam cognoscendam.
Hic modus procedendi iam quidem apparuit apud plures fautores evo lutionismi
idealistici, praesertim apud Hegelium, ac postea modo attenuato in multis
modernorum operibus invenitur. Quidquid sit de his attenuationibus. haec
methodus, ut videtur, sua propria natura tendit ad confusionem philoso phiae
cum ipsa philosophiae historia, et sic constituitur quaedam philosophia
historiae doctrinarum, plus minusve secundum evolutionismi placita luxta hanc
conceptionem, hodie non raram, inter omnia systemata, quae in tempore secundum
evolutionem idearum apparuerunt, nullum est simpliciter verum, sed quodlibet
est verum secundum quid, per oppositionem nempe ad alteram doctrinam
antecedentem, seu ad aliud evolutionis momen tuin iam praeteritun; vg.
thomismus, ut aiunt, fuit secundum quid verus saec. XIII per oppositionem ad
doctrinam quorumdam augustinianorum, quam superavit: sed falsus est etiam non
simpliciter sed secundum quid per respectum ad subsequens systema, quod altius
est in evolutione idearum. sive ut antithesis, sive ut superior synthesis. Sic Scotismus postea veniens
esset magis verus, vi ipsius progressus historici philosophiae et theologiae,
quam sancti Thomae doctrina; et quare non nominalismus Guillelmi Occam? Item
eclecticismus Suarezii, saepe inquirens viam mediam inter sanctum Thomam et
Scotum, esset synthesis adhuc perfectior et initium novi processus et
progressus apud modernos.
Si ita
esset, nihil esset simpliciter verum, nequidem principium contradictionis,
saltem ut lex entis et rationis superioris. ut fatetur Hegel, a fortiori nulla
ex definitionibus receptis esset simpliciter vera, et proinde ex nulla erui
possent verae rerum proprietates. Non daretur verum nisi secundum quid, per
respectum nempe ad statum actualem scientiae, et potius per respectum ad
praeteritum iam superatum quam ad futurum ignotuin. Imo ad cognoscendam veritatem relativam
alicuius doctrinae, oporteret plene cognoscere antece. dentia evolutionis
momenta, quae conditiones apparitionis ultimi momenti fuerunt. Exempli gratia:
ad cognoscendum quid debeat esse hodie conceptio nostra philosophica secun dum
intellectuales exigentias saeculi vigesimi, oporteret prius kantismum et
hegelianismum transire, tunc rursus vitaliter cogitaremus thomismum, ut vere
mentibus hodiernis proponi possit. Non tamen haec nova cogitatio esset
simpliciter vera. sed secundum quid tantum, per respectum ad statum mentis
saeculi vigesimi, sicut cogitatio sancti Thomae secundum quid vera erat saeculo
decimo tertio.
Haec
autem veritatis conceptio non videtur differre a conceptione modernistarum, qui
dicebant: Veritas non est immutabilis plusquam ipse homo, quippe quae cum ipso,
in ipso et per ipsum evolvitur (1). Haec autem propositio, si velimus res
profundius considerare, praesupponit immanentismum seu evolutionismum
absolutum, secundum quem ut aiebat Pius IX in prima propositione Syllabi: Deus
reapse fit in homine et in mundo... ac una eademque res est Deus cum mundo et
proinde spiritus cum materia, necessitas cum libertate. verum cum falso, bonum
cum malo et iustum cum iniusto (2). Equidem dictum est contra sanctum Thomam,
eius methodum, ac si ea non distingueretur a methodo Spinozae. ad pantheismum
perducere; et nunc nova inethodus historica ad mentem evolutionismi ad
oppositam pantheismi formam perducit. Spinoza enim omnia reducebat ad Deum
immobilem, dum evolutionistae Deum reducunt ad evolutionem universalem, iuxta
eos Deus reapse fit in homine et in mundo et nunquam proprie erit, ut aiebat
Renan.
Sic
nihil esset simpliciter verum, et nihil simpliciter falsum, non daretur nisi
veritas relativa et falsitas relativa; solus relativismus esset absolutus.
Praedicta
confusio historiae et philosophiae nec veri historici, nec veri philosophi
desideriis respondet. Verus enim historicus vult ipsam historiam ex factis
cognoscere, antequam constituatur incerta philosophia historiae, et verus
philosophus desiderat quidem historiam philosophiae exacte cognoscere, sed non
considerat doctrinarum posterioritatem in tempore quasi criterium seu signum
earum veritatis relativae, ac si haec successio doctrinarum esset semper ac
necessario ascendens evolutio, nunquam vero regressio et senectutis declinatio.
Ex eo enim quod Scotus post sanctum Thomam venit, non sequitur quod eius
doctrina sit verior. et quod postea eclectismus Suarezii adhuc perfectior sit.
Uti
quidem debemus methodo historica in historia do ctrinarum, et hoc quidem maxime
iuvat ad intelligentiam status et difficultatis quaestionis, ut habeatur quasi
panorama solutionum alicuius magni problematis. Sed in ipsa philosophia uti
debemus methodo analyticosynthetica ei proportionata; in theologia autem
argumentis primo ex auctoritate sacrae Scripturae aut divinae Traditionis, aut
etiam Sanctorum Patrum, secundo argumentis ex ratione. non negligendo, ut
patet, historiam problematum eorumque solutionum.
2. De fundamento methodi sancti Thomae apud Aristotelem.
Si autem ipsa sancti Thomae opera consideramus, videbimus
quod Doctor communis Ecclesiae historiam non despexit sicut postea Cartesius.
sed, prout erat suo tempore possibile, usus est historia doctrinarum, assumens
quidquid verum inveniebat tum in philosophis antiquis, praesertim in
Aristotele, tum in Patribus aliisque Doctoribus Ecclesiae. Immo saepe et cum summa perspicacitate utitur
historia errorum, in modo conficiendi obiectiones, prout ipsa Providentia
errores permittit ut melius elucescat veritas, sicut permittit mala fieri ut
maiora bona eveniant.
Si structuram
generalem articulorum sancti Thomae considerare volumus, in ea applicationem
valde scientificam videbimus methodi, de qua prius longe tractaverat ipse
Angelicus in Commentario in Posteriora Analytica Aristotelis. ubi est sermo de
venatione definitionis realis, per divisionem generis et inductivam ac
comparativam inquisitionem differentiae specificae, et ubi agitur etiam de
demonstratione sive a priori, sive a posteriori et speciatim de medio
demonstrativo.
Dum quidam hodie
dicunt: architectura Summae Theologicae est factitia, sicut ea quae in
syncretismo eclectico heterogenea elementa mechanice et quasi per accidens
coniungit, notant non solum omnes Angelici commentatores sed plerique hodierni
historici, ut verbi gratia Rmus Dňus M. Grabmann 1): Summam Theologicam esse a
principio ad finem totum organicum. Ordinatio enim trium partium, continens
triginta octo tractatus, tria millia circiter articulorum, et quasi decem
millia obiectionum, cum sumına arte architectonica constituitur, secundum divisiones non accidentales
sed in ipsa rerum natura fundatas. Et non obstante tanta quaestionum
complexitate, totum aedificium doctrinale, ut dictum est, simplex in sua
magnitudine remanet, sicut Aegypti pyramides aut sicut gothicae ecclesiae
cathedrales, quarum nequidem unum columen mutari potest quin destruatur
perfectissima aedificii harmonia. Sed quodnam est fundamentum methodi huiusce
doctrinalis constructionis?
Ad hanc
architecturam profundius considerandam. ani madvertendum est quomodo
generaliter conficiuntur articuli secundum technicam expositionis scholasticae,
quam servat sanctus Thomas, dum didactice procedit, scilicet in Summa
Theologica et in Quaestionibus disputatis, quamvis ab ea sese liberet in
Opusculis et in Summa Contra Gentes, ubi saepe juxtaponit argumenta a lectore
eligibilia, non explicite distinguendo directa ab indirectis, aut ea quae sunt
ex propriis principiis ab his quae sunt ex communibus.
Haec ars seu
technica, quae quibusdam videtur nimis conventionalis, revera normali
progressui intellectus respondet in investigatione philosophica aut theologica
veritatis. Ad quid enim ponuntur semper initio articuli Suminae Theologicae
tres obiectiones sub hac formula: Videtur quod non? Ad quid in Quaestionibus
disputatis saepe incipit articulus per decem obiectiones contra unam partem
contradictionis et decem aut duodecim contra alteram?
Quibusdam
videtur, has obiectiones potius post veritatis demonstrationem ponendas esse. E
contrario secundum methodum Aristotelis et quasi omnium doctorum, initio
exponendus est status quaestionis et punctus formalis difficultatis sokendae,
circa quem versatur proprie dubium methodicum. de quo locutus est Stagyrites
multo ante Cartesium, et sa pientius quidem, non dubitando scilicet de reali
valore pri. morum rationis principiorum, sed obiectiones scepticorum solvendo
(ct. 1. IV Metaphysicorum).
Necessitas
huiusce dubii methodici optime ostenditur a Sancto Thoma in Commento in 1. III
Metaphysicae. c. 1, lect. 1: Dixerat enim Aristoteles ibidem: Necesse est ad
quaesitam scientiam nos aggredi primum de quibus dubitare primum oportet...
Prius examinanda est difficultas, ἀπορία,
solvenda.... Circa hoc Angelicus ait: Sicut ille qui vult solvere vinculum
corporale, oportet quod prius inspiciat vinculum et modum ligationis, ita ille
qui vult solvere dubitationem, oportet quod prius speculetur omnes difficultates
et earum causas... Illi qui volunt inquirere veritatem non considerando prius
dubitationem, assimilantur illis qui nesciunt quo vadant, ...unde non possunt
directe ire, nisi forte a casu... nec possunt scire quando inveniunt veritatem
quaesitam, et quando non.... Sicut in iudiciis nullus potest iudicare nisi
audiat rationes utriusque partis, ita necesse est eum, qui debet audire
philosophiam, melius se habere in iudicando si audierit omnes rationes quasi
adversariorum dubitantium... Propter has rationes consuetudo Aristotelis fuit
fere in omnibus libris suis, ut inquisitioni veritatis vel determinationi
praemitteret dubitationes emergentes. In hoc apparet spiritus criticus
philosophi, nec est quid parum bene cognoscere difficultatem solvendam. Ita
procedendum est saltem pro magnis et fundamentalibus quaestionibus. alioquin
vera difficultas problematis quandoque ignoratur fere usque ad ultima verba
thesis, aut nonnisi obiter tangitur in fine, in ultima obiectione.
Status autem et
difficultas quaestionis solvendae manifestantur ex oppositione solutionum quae
iam ab antecessoribus datae sunt, seu ex oppositione argumentorum pro et
contra. Ita procedebat Aristoteles, et pariter sanctus Thomas praesertim in
Quaestionibus disputatis. in quibus initio exponitur oppositio, ut ita dicam,
inter thesim et antithesim, antequam mens, plene difficultatem solvendam
cognoscens, ad synthesim superiorem ascendat. Et haec est pars veritatis contenta in methodo
hegeliana, sed ab Hegelio adulterata. Sic auditores non sistunt in
accidentalibus difficultatibus nec ponunt inutiles quaestiones, quae mentem
distrahunt, sed bene punctum formalem difficultatis iam ab initio attingunt.
Ita construendae sunt theses ad mentem Angelici et proptera initio ipse eas
enuntiat modo interrogativo: • Utrum >... non vero modo indicativo; nam
plena solutio non invenietur nisi in fine, et saepe indiget multis
propositionibus ut bene exprimatur.
In Summa
Theologica, quia brevius procedit sanctus Thomas quam in Quaestionibus
disputatis, sunt solum tres obiectiones principales, quandoque speciosissimae,
et in oppositum argumentum sed contra, quod plerumque est argumentum ex
auctoritate. S. Thomas haec auctoritatis argumenta in Summa Theologica non
evolvit, sed unum tantum affert, quandoque brevissimum, quia praesupponit ea
quae dixerat in Commentariis suis circa sacram Scripturam, speciatim in
Evangelia et Epistolas, nec non in Catena aurea. Manifestum est quod hodie haec
auctoritatis argumenta, praesertim in re dogmatica, evolvi debent, ut explicite
et clare cognoscatur quidquid declaratum est ab Ecclesia tanquam a proxiına
fidei regula, et quonam fundamento in Scriptura et Traditione.
Corpus vero
articuli diversimode constituitur secundum diversas quaestiones solvendas. Ut
autem exponit Angelicus in suo Commento in librum II Posteriorum Analyticorum,
c. 1, lect. 1, quaestiones scientificae sunt quatuor, scilicet 1) an res sit,
v. g. an Deus sit; 2) quid sit; 3) an sit talis, v. g. an Deus sit liber: 4)
propter quid sit talis, v. g. pro pter quid Deus sit liber. Hae quatuor
quaestiones sunt evi denter diversae, non obstante identitate formulae
classicae in Summa Theologica: Utrum hoc sit etc......
Quaestio an res
sit praesupponit quid nominis seu definitionem nominalem id est vulgarem rei et
ducit ad quaestionem quid sit, sicut tertia quaestio an res sit talis ducit ad
quartam: propter quid sit talis. In his omnibus, ut ibidem ait Aristoteles, praesertim
considerandum est medium demonstrativum.
Quando corpus
articuli respondet ad quaestionem an res sit, v. g. an Deus sit, tunc, ut ait
ipse Angelicus 1 q. 2, a. 2, ad 2, necesse est accipere pro medio quid
significet nomen v. g. hoc nomen Deus. Id est: Deus significat primam causam
incausatam; atqui prima causa incausata exsistit, nam omne quod fit habet
causam et non est processus in infinitum in causis per se subordinatis. Ergo Deus exsistit.
Praesertim
attente considerandum est quomodo sanctus Thomas respondet quaestionibus quid
sit et propter quid.
3. De venatione inductiva definitionum.
Quando autem ponitur
quaestio quid sit, v. g quid sit anima humana, quid sit caritas vel fides,
agitur de venatione definitionis realis secundum leges statutas in 1. II
Posteriorum Analyticorum, c. VIII, lect. 7 et 8ª, ubi ostenditur quod
significatum definitionis non potest demonstrari. nisi de eadem re sint duae
definitiones. quarum una per causam finalem aut efficientem contineat rationem
propter quam alterius. scilicet definitionis essentialis; sic definitur
circuitus circuli: figura cuius omnia puncta aeque distant a centro, quia
generatur per revolutionem alicuius lineae rectae circa unum ex suis terminis.
Sed, his casibus exceptis, definitio nequit demonstrari, nec a posteriori sicut
exsistentia causae ex effectibus, nec a priori sicut proprietas deducenda; definitio
enim rei est ipsum medium ad demonstrandas proprietates, nec datur processus in
infinitum. Si vero
demonstrari nequit definitio realis, inquirenda est incipiendo a definitione
nominali seu vulgari, quae determinat solum de quanam re est sermo. Transitus
autem a definitione nominali ad realem et essentialem fit, ut ostenditur in
eodem libro II Posteriorum Analyticorum, c. XII, lect. 1316, per divisionem
progressivam generis supremi usque ad genus infimum, et per ascendentem
inductionem differentiae specificae, ex comparatione rerum similium et
dissimilium (1). Haec methodus inveniendi veras definitiones reales et
essentiales optime servatur a Sancto Thoma. Dum plures auctores moderni, statim
ab initio, proponunt definitiones quandoque valde complexas, quasi per
revelationem acceptas. non dicendo quomodo ad eas pervenerunt, saepe sanctus
Thomas initio cuiuslibet tractatus inquirit per plures articulos definitionem
rei de qua est sermo, v. g. definitionem caritatis, ut est amicitia inter Deum
et hominem ac virtus specialis et altissima, definitionem quatuor specierum
iustitiae, nempe aequitatis, iustitiae legalis, iustitiae distributivae,
iustitiae commutativae, definitionem prudentiae etc. In his articulis non inquirendum est medium
demonstrativum, nam venatio definitionis non est demonstratio, sed in hac
inductiva inquisitione saepe sanctus Doctor optimas observationes affert, ut
notavit v. g. in rebus socialibus R. D. Simon Deploige: Le Conflit de la Morale
et de la Sociologie, 1913, p. 272 sq. Sic paulatim fit transitus a ratione
naturali seu a sensu communi omnium hominum ad rationem philosophicam (2).
Haec venatio
definitionis est magni momenti, ut patet, nam omnes demonstrationes
proprietatum alicuius rei in eius definitione fundantur, item divisio per se
alicuius totius eius definitione innititur, immo ex notionibus primariis recte
statutis et inter se connexis habentur principia universalia. quae in ordine
metaphysico sunt absque ulla exceptione vera. Sic v. g. sanctus Thomas profunde
determinat distinctionem inter voluntatem antecedentem et voluntatem
consequentem ex ipsa definitione voluntatis, cuius obiectum est. bonum, quod
est formaliter non in mente sed in ipsis rebus. Dicit (I q. 19, a. 6, ad
1): Voluntas comparatur ad res secundum quod in seipsis sunt; in seipsis autem
sunt in particulari (hic et nunc). Unde
simpliciter volumus aliquid. secundum quod volumus illud consideratis omnibus
circumstantiis particularibus, quod est consequenter velle. Per oppositum, ut
ibidem dicitur, aliquod bonum antecedenter volumus, dum illud volumus non
consideratis omnibus circumstantiis particularibus, sed prout absolute in se
bonum est; et hoc est secundum quid velle, et non simpliciter. Ex quibus
definitionibus sic statutis, sanctus Thomas ibidem hoc universalissimum
principium eruit: Et sic patet quod quidquid Deus simpliciter vult, fit; licet
illud quod antecedenter vult, non fiat. Haec autem duplex propositio
virtualiter continet totam doctrinam sancti Thomae circa gra tiam efficacem. Si
enim praedictae definitiones voluntatis consequentis et voluntatis antecedentis
valorem metaphysicum habent, pariter principium in eis fundatum. Tunc nullum
bonum etiam minimum et facillimum hic et nunc evenit ex sola voluntate Dei
antecedenti, seu absque decreto voluntatis consequentis, cuius causalitas
infallibilis est, quamvis libertatem humanam optime servet: Quidquid Deus
simpliciter vult, fit; licet illud quod antecedenter vult, non fiat. Si aliquod
bonum etiam facillimum hic et nunc eveniret absque tali decreto voluntatis
consequentis, principium enunciatum a sancto Thoma non esset amplius
metaphysice verum, et tota eius doctrina de praescientia et de voluntate Dei
consequenti rueret ipso facto. Non habens valorem metaphysicum, nullum amplius
haberet, ac si diceretur: actus salutares ut in pluribus non fiunt, nisi
fuerint a Deo consequenter voliti. vel ordinator universalis non omnia bona sed
pleraque solum ordinavit. Haec
doctrina nullius valoris esset in ordine philosophico vel theologico. Principia
autem in isto ordine formulata non sunt metaphysice et universalissime seu
absque omni exceptione vera, nisi in debita seu recta definitione subiecti
fundentur. In hoc apparet momentum venationis definitionum realium.
4. De medio
demonstrativo.
Ab articulis
autem in quibus methodice inquiritur definitio realis alicuius rei,
distinguendi sunt et aliter explicandi sunt articuli, in quibus sanctus Thomas
solvit quaestionem an res sit talis et saepe per modum unius quaestionem
propter quid sit talis; v. g. utrum anima humana sit incorruptibilis (id est an
et propter quid sit incorruptibilis), utrum homo sit liber, utrum fides sit
certissima, utrum solius Dei sit creare, an et propter quid passio Christi
causaverit nostram salutem per modum meriti, etc. Tunc enim, ad solutionem quaestionis propter quid,
agitur de vera de monstratione et quidem a priori, nec solum ex communibus
principiis sed ex propriis. Unde in his ultimis articulis proprie
demonstrativis sive ex sola ratione, sive ex fide et ratione, inquirendum est
praesertim medium demonstrativum, quod est quasi clavis aurea articuli.
Titulus articuli
dat duos terminos ipsius conclusionis. scil. minorem terminum et maiorem:
assignandus est terminus medius, quo alii duo uniri possunt in conclusione
scientifica. quae assignat rationem ob quam res est et non potest aliter se
habere. Est ipsa aristotelica definitio scientiae (').
Quandoque autem
sanctus Thomas in compositione corporis horum articulorum incipit a maiore et
per minorem descendit ad conclusionem, ita ut facile sit ponere argumentum in
forma ut medium demonstrativum appareat. V. g. I q. 75, a. 6: Utrum anima
humana sit incorruptibilis: Omnis forma simplex et subsistens est omnino
incorruptibilis. Atqui anima humana est forma simplex et subsistens. Ergo...
Item 1 1. 45, a. 5: Utrum solius Dei sit creare: Oportet universalissimum
effectum in universalissimam et supremam causam, id est in Deum reducere. Atqui
ipsum esse, quod absolute producitur in creatione, est universalissimus
effectus inter omnes. Ergo
producere esse absolute, non in quantum est hoc vel tale, seu creare, soli Deo
pertinet.
Saepe etiam
sanctus Thomas incipit a minore, cuius subiectum iam datur in titulo et erit
subiectum conclusionis. Sic per minorem ascendit a subiecto tituli ad medium
demonstrativum. Postea
enuntiat maiorem, cuius subiectum est idem medius terminus et cuius praedicatum
est magnus tituli terminus, coniungendus in conclusione cum minori termino. Sic saepe processus articuli est per
minorem ascensus ad medium demonstrativum, et descensus per maiorem ad
conclusionem. Verbi gratia, I II q. 2, a. 8: utrum beatitudo hominis consistat
in aliquo bono creato. Respondet enuntiando primo minorem: beatitudo est bonum
perfectum totaliter quietans appetitum rationalem a bono universali
specificatum. Atqui bonum perfectum totaliter quietans appetitum rationalem a
bono universali specificatum nequit esse limitatum seu creatum. Ergo beatitudo
hominis non potest consistere in aliquo bono creato.
Si volumus
argumentum ponere in forma. maior prius enuntianda est. Et generaliter,
conservando ipsas sancti Thomae propositiones. reduci potest argumentum ad for mam
classicam. Melius est autem proprios terminos Doctoris servare, quam eos mutare
ad nimium formalismum logicum sequendum. Denique defendenda est maior vel minor
contra s. Thomae adversarios, qui eas impugnaverunt.
In explicatione corporis articuli attente igitur inquirendum
est medium demonstrativum, aut si sunt plura media subordinata, in principali,
ut patet, sistere oportet. Ratio est quia, ut saepe notat sanctus Thomas,
materialiter scita sunt conclusiones; formalis vero ratio sciendi sunt media
demonstrationis, per quae conclusiones cognoscuntur. II II** q. 1, a. 1 c. Sic
cognoscitur formaliter propter quid hoc sit tale, v. g. homo sit liber: quia
cognoscit bonum universale habet indifferentiam dominatricem circa bonum
particulare; vel propter quid homo sit socialis, quia ad suum agere specificum,
scil. ad cognoscenda quae sunt sibi necessaria, eius infima intelligentia
indiget concursu aliorum etc.
Sic medium
formale seu proximum est unicum, est definitio essentialis rei pro prima
proprietate deducenda, prima proprietas pro secunda subordinata et sic
deinceps. Attamen aliquid iam demonstratum directe et ex propriis per causam
formalem, adhuc demonstrari potest aliter v. g. per propriam causam finalem,
aut etiam ex communibus principiis, aut indirecte sive per signum sive per
absurdum. Sic sanctus Thomas in libris Contra Gentes affert pro eadem
conclusione haec varia argumenta directa aut indirecta, eaque iuxtaponit non
assignando rationem propter quam sunt sex, aut decem. In Summa Theologica vero
et in Quaestionibus disputatis est generaliter unicum argumentum directum,
formale et ex propriis, afferens medium formale proximum, aut si sanctus Doctor
dat duo vel tria argumenta assignat rationem scientificam quare et quomodo
dupliciter vel tripliciter argumentatur.
In luce igitur
ponendum est medium demonstrativum, quod in syllogismo primae figurae est
subiectum maioris et praedicatum minoris (sub prae), et scimus quod modi
aliarum figurarum ad modos huiusce primae figurae reduci possunt.
Tunc medium istud
sic in luce positum apparet ut lapis adamantinus articuli, insertus syllogismo,
sicut margarita pretiosa in anulo. Sic utimur logica non quidem propter
seipsam, sed ut manuductione ad intuitionem medii seu printipii, in quo
consideranda est veritas conclusionis, aut saltem principalis conclusionis, si
plures sunt in articulo ut non raro accidit. Hoc autem labore adimpleto, ad
commendandum memoriae id quod principale est in articulo, sufficit medium in
mente retinere. Rursus posita eadem quaestione, in ipsa dantur minor terminus
et maior; proinde ad responsionem sufficit enuntiare medium demonstrativum ut
rursus habeatur conclusionis demonstratio; v. g. utrum anima humana sit
incorruptibilis. Sufficit respondere: Omnis forma simplex et subsistens, etc.
ergo.
Si ita attente
consideratur medium demonstrativum articuli, clarior postea apparet, absque
forma syllogistica, solutio obiectionum, quae iam initio articuli positae sunt.
Revera enim ad eas solvendas sanctus Thomas proiicit lumen medii demonstrativi,
et sub isto lumine facile invenitur et intelligitur distinctio facienda.
Postea utiliter
proponi possunt, ut saepe faciunt Salmanticenses, dubia quae remanere possunt
et corollaria.
Positio sancti
Thomae, si recte intelligitur, apparet ut iustum medium et culmen inter ac
supra duo extrema ad invicem opposita, inter empirismum nominalistarum, qui
quamdam obiectivitatem experientiae servat, sed sine necessitate et
universalitate scientiae, et idealismum conceptualistarum seu subiectivistarum,
qui quamdam necessitatem et universalitatem scientiae servat, sed sine valore
ontologico, id est sine vera obiectivitate.
Sic modus
procedendi sancti Thomae ad constructionem suorum articulorum est multo magis
secundum naturalem progressum mentis in inquisitione veritatis, quam modus quo
usi sunt plures scolastici posteriores, qui initio multiplicant praenotamina,
circa ea quae iam supra explicata sunt nec rursus explicari indigent; saepe
etiam haec varia praenotamina quasi materialiter iuxtaponunt, rela tionem
essentialem eorum non ostendendo, ac deinde brevissime proponunt argumentum,
ita ut non bene appareat medium demonstrativum, et quandoque plura argumenta
iuxtaposita proponunt, non satis distinguendo argumentum directum, formale et
ex propriis ab aliis vel ex communibus, vel indirectis. Haec posterior methodus
est potius mechanica, dum methodus sancti Thomae est organica, et secundum
naturalem mentis processum.
Momentum medii
demonstrativi denique apparet ex legibus servandis in circulis seu
disputationibus scolasticis. Obiiciens enim, iuxta has regulas, cum vera
strategia, ad evertendam conclusionem debet progressive per tres obiectiones in
instantia impugnare ipsum medium demonstrativum, quod est quasi culmen articuli
defendendi et quasi arx defendentis. Defendens autem in hac arce positus debet
proiicere contra obiicientem lucem medii sub forma luminosae distinctionis non
per accidens sed per se et vere ad rem. Sic post circulum bene ordinatum, quod
satis difficile est, veritas articuli veluti cribrata et exuta omnibus
difficultatibus magis magisque elucet, confirmatur nempe per hanc austeram
criticam, quae est sicut acidum omnia metalla corripiens, auro tamen excepto.
5. De perfecta
unione analysis et synthesis apud Angelicum.
Secundum hunc
modum, sanctus Thomas optime servavit regulas methodi in genere, scilicet
semper a notioribus incipit; gradatimque et non per saltum procedit; nunquam ad
conclusiones remotiores pervenit, quin prius cum certitudine cognoscantur
conclusiones immediatae. Sic nexus earum clare perspicitur et omnes
conclusiones corpus doctrinale vere organicum efformant.
Item perfecte
applicavit regulas methodi analyticae in ordine inventionis, praesertim in
divisione per se et non per accidens subiecti complexi considerandi, usque dum
perveniat ad transcendentales notiones et prima principia, ita ut, partibus
diligentissime consideratis, iudicium de toto recte feratur. Item optime usus
est methodo analytica in inductiva ac comparativa inquisitione differentiae
specificae rei ad inveniendas distinctas definitiones reales in nominalibus
confuse contentas.
Non minus
perfecte usus est ad docendum methodo synthetica tum in quaestionibus
proponendis, tum in modo eas solvendi. In proponendis enim quaestionibus semper
incipit ab universalioribus et ad minus universalia progressive descendit, ab
essentia ad proprietates, a causis ad effectus. Item in solvendis quaestionibus
semper exordium sumit a principiis vel revelatis, vel per se notis, vel
experimento habitis et a definitione rei de qua est quaestio; nec a principiis
certis recedit propter mysterii obscuritatem ad quam perducunt haec principia,
ut accidit in quaestionibus de gratia et libero arbitrio. Unde possumus dicere:
id quod verum est in regulis methodi a Cartesio formulatis, iam optime cognovit
Angelicus.
Sic Summa
Theologica est splendissimum exemplum huiusce methodi syntheticae, in ordinanda
scientia theologica: Primo de Dei exsistentia et natura, deinde de eius
attributis, tertio de tribus Personis, quarto de actionibus Dei ad extra
disserit et sic de caeteris. In hac ordinatione sanctus Thomas valde superat,
ut patet, Magistrum Sententiarum, qui de theologia morali quasi obiter tantum
tractabat, agendo de fide, spe et caritate, occasione huiusce quaestionis: Si
Christus habuit fidem, spem et caritatem, III, d. 23, et tractando de peccato
in genere occasione quaestionis de peccato originali II, d. 35, sq.
Denique et
praesertim notandum est quod Angelicus egregie coniunxit analysim et synthesim,
prout terminus analysis ascendentis ad principia et ad causas est principium
synthesis descendentis. Analysis enim, post philosophiam naturalem in
ontologia, ascendit ad notiones entis analogi, actus et potentiae, nec non ad
prima principia universalia rationis et entis, quae totam synthesim
metaphysicae generalis illuminant. Postea mens in theologia naturali ascendit
ad Actum purum, ad Ens supremum, in ultima analysi requisitum, cuius vera notio
est quasi sol totius synthesis universalis, seu cognitionis omnium entium in
quantum sunt entia (1).
Nullo modo apud
sanctum Thomam invenitur hic methodi a priori abusus qui, ut apparet apud
Spinozam, via mathematismi excludit considerationem causae efficientis et
causae finalis, ac proinde ad rationalismum et pantheismum ducit, ac si omnia
more geometrico deduci possent ex natura Dei (2). Per viam inventionis et
analysis ascendit sanctus Thomas sub lumine primorum rationis principiorum a
rebus sensibilibus et a certissimis factis experientiae ad supremam et
universalissimam causam quae, cum sit infinite perfecta et nullo modo creaturis
indigeat, omnia liberrime creavit (I q. 19, a. 3). Deinde per viam synthesis
sanctus Doctor de omnibus ex alto iudicat, ut ipse dicit I q. 79, a. 9: In via
vero iudicii, per aeterna iam cognita de temporalibus iudicamus, et secundum
rationes aeternorum temporalia disponimus. Secundum hanc unionem analysis et
synthesis, apud Angelicum, ut ostendit P. del Prado (3), suprema veritas
philosophiae christianae, quae est terminus viae analyticae seu viae
inventionis ascendentis et principium viae syntheticae iudicii, est ista: Deus
est ipsum esse subsistens, Ego sum qui sum; aliis verbis: in solo Deo essentia
et esse sunt idem (I q. 3, a. 4). Haec est clavis aurea totius aedificii, ab Angelico tali profunditate et
firmitate principiorum constructi, ut teste Leone XIII in Encyclica Aeterni
Patris, nemo melius fecit. Vitans simul nominalismum, qui obiectivitatem
methaphysicae negat eamque ad logicam reducit, et immoderatum Platonis
realismum, qui immerito existimat universale exsistere formaliter a parte rei,
sanctus Thomas optime distinxit logicam et metaphysicam, ens rationis et ens
reale (I q. 85, a. 2, ad 2) ac perfecte ostendit quod, ante considerationem
mentis nostrae, essentia cuiuslibet entis finiti non est suum esse, et quod proinde
in solo Deo essentia et esse sunt idem (1 q. 3, a. 4). Hoc est culmen quinque
viarum ad probandam Dei exsistentiam, est terminus viae inventionis ascendentis
et principium viae syntheticae iudicii ex altissima causa.
Quo magis per
annos studuimus huic Summae Theologicae, eo magis pulchritudinem eius
structurae vidimus. Expositiones et demonstrationes sunt simplices et clarae,
praesertim si comparantur commentariis in Sententias Petri Lombardi; superfluae
quaestiones vitantur ut sibi propo. suerat Angelicus in Prologo; item in
quantum possibile est removentur repetitiones, quia semper tractantur res in
genere antequam in speciali et non indiget sanctus Thomas lectorem suum
remittere ad ea quae sunt infra dicenda. In hac simplicitate et claritate
Angelicus valde superat, ut patet,non solum antecessores, sed etiam Scotum et
Suarezium.
Perfectio eius
aedificii magna ex parte venit ex summa arte qua conficiuntur divisiones sive
tractatuum, sive quaestionum, sive articulorum aut argumentorum, divisiones
nempe non per accidens sed per se, secundum rationem formalem totius dividendi
et per membra ad invicem vere opposita, ita ut sint divisiones adaequatae, cum
subordinatis subdivisionibus, discrete tamen et non ad minutissima descendendo.
Sic paulatim pervenit lumen principiorum usque ad ultimas conclusiones adhuc
tamen universales, nam ad singulare non descendit scientia speculativa, quae
sic ab ipsa experientia et a prudentia essentialiter distinguitur. quitur...
nunquam tamen idonea redditur ad ea perspicienda instar veritatum, quae
proprium ipsius obiectum constituunt. In hac namque mortali vita peregrinamur a
Domino: per fidem enim ambulamus et non per speciem.
I deoque sanctus
Thomas, antequam dictaret, scriberet aut praedicaret, hanc orationem dicebat:
Creator ineffabilis, qui de thesauris sapientiae tuae tres Angelorum
hierarchias designasti... atque universi partes elegantissime disposuisti; tu,
inquam, qui verus fons luminis et sapientiae diceris, atque supereminens
principium: infundere digneris super intellectus mei tenebras tuae radium
claritatis, duplices, in quibus natus sum, a me removens tenebras, peccatum
scilicet et ignorantiam. Tu, qui linguas infantium facis disertas, linguam meam
erudias, atque in labiis meis gratiam tuae benedictionis infunde. Da mihi
intelligendi acumen, retinendi capacitatem, addiscendi modum et facilitatem,
interpretandi subtilitatem, loquendi gratiam copiosam; ingressuminstruas,
progressum dirigas, egressum compleas: Tu qui es verus Deus et homo, qui vivis
et regnas in saecula saeculorum. Amen.
Exaudita est haec
oratio; in operibus enim sancti Doctoris supra logicam methodum apparet lumen
donorum Spiritus Sancti nec non gratia gratis data sermonis sapientiae, ut
dicitur in recenti encyclica S. S. Pii XI Stu diorum ducem. Propterea in aliquo
responsorio Offici Festi sancti Thomae legitur:
Stylus brevis,
grata facundia, celsa, clara, firma sententia.
Celsa, quia
exprimit cognitionem ex altissimis causis; clara, quia radicem quaestionis
illuminat per summa principia; firma, quia assignat causam ob quam res est et
non potest aliter se habere, secundum ipsam aristotelicam definitionem
scientiae (Post. Anal., 1. I, c. 2). In stylo brevi grata facundia proveniebat
ex viva et supernaturali contemplatione, qua cognoscebat sanctus Doctor non
solum litteram sed spiritum Sacrae Scripturae. Ipse enim sciebat, quod ad
tractandum praesertim de rebus divinis, non minus necessaria est oratio et
contemplatio quam scientificus labor, et, quando difficultates inveniebat,
orationem suam non minuebat ad magis laborandum, sed potius protrahebat. Hoc
non minime interest ad renovationem spiritus studii theologici, ut studium
istud sit vivum et debitos fructus producat. In Encyclica Studiorum ducem ubi
est sermo de contemplatione sancti Doctoris legitur: Quae ut desuper
impetraret, saepe omni cibo abstinere, saepe totas comprecando vigilare noctes,
identidem ex ingenuae pietatis impetu ad Sacramenti augusti tabernaculum
applicare caput, assidue vero ad Iesu Crucifixi imaginem oculos animumque
dolenter convertere, confessus familiari suo, sancto Bonaventurae, ab eo maxime
libro se, quantum sciret, didicisse >. Christus enim dixerat: Verba, quae ego locutus sum
vobis, spiritus et vita sunt Ioan. VI, 64. Libri autem dant litteram, sed studium sine oratione et vita
interiori non pervenit ad spiritum.
Si vero
consideratur lumen divinae contemplationis ex qua procedit haec magna synthesis
sancti Thomae, quisnam dicere posset: haec doctrina est immoderatus
intellectualismus sine realitate et vita?
Modo quidem
intellectuali, ut oportet in scientia, et non secundum sentimentalismi placita,
sanctus Thomas tractat de Deo, de nostra natura et gratia; sed nunquam vitam
nostram intellectualem separat ab influxu voluntatis aut etiam sensibilitatis;
optime enim ostendit mutuales omnium facultatum relationes. Dicit quidem (I q. 82, a. 3): Si
intellectus et voluntas considerentur secundum se, sic intellectus eminentior
invenitur... Obiectum enim intellectus est simplicius et magis absolutum, quam
obiectum voluntatis; ens est prius et universalius bono; sic intellectus
simpliciter est altior voluntate quam dirigit. Addit tamen sanctus Doctor: •
secundum quid autem et per comparationem ad alterum voluntas invenitur interdum
altior intellectu... (sic) melior est amor Dei (saltem in via) quam Dei
cognitio; nam intellectus trahit ad se rem intellectam etiam sibi superiorem,
dum ad eam trahitur voluntas. Sic caritas est altissima omnium virtutum (II II
q. 23, a. 6) et sanctus Thomas in Matthaeum, VII, 26 dicit: « Quidam audiunt ut
sciant, et hi aedificant super intellectum (tantum et non super caritatem), et
haec est aedificatio super arenam ».
Haec doctrina non
est quidem immoderatus intellectualismus; sed de his omnibus non oratorio modo
loquitur sanctus Thomas, scientifice vero, ut ad scopum suum oportet, ad
inquisitionem nempe non pulchritudinis delectantis ut in arte poetica, sed
veritatis, sine qua nulla datur vera bonitas, nec vera pulchritudo.
In scientia
proprie dieta abstrahit quidem sanctus Thomas a singulari, prout nihil scibile
est nisi per modum abstractionis a materia singulari; affirmat quidem: cognitio
singularium non pertinet ad perfectionem animae intellectivae secundum
cognitionem speculativam, sed statim addit: pertinet tamen ad perfectionem eius
secundum cognitionem praclicam (1), scilicet prudentiae et doni consilii;
pertinet etiam ad experientiam sive externam, sive internam, quam certo non
despexit Angelicus. Immo
asserit quod iustus potest habere per donum sapientiae cognitionem quasi
experimentalem (2) Dei in seipso habitantis et salutis mysteriorum, secundum
illud s. Pauli Rom. VIII, 16: Ipse enim Spiritus Sanctus testimonium reddit
spiritui nostro, quod sumus filii Dei; hoc testimonium reddit per effectum
amoris filialis quem Deus in nobis facit (3).
Hanc experientiam
mysticam habuit sanctus Doctor in alto gradu, et ea influebat quidem in
constructionem eius synthesis theologicae, sed quasi ex alto, confortando et
illustrando fidem eius. Scientia autem proprie dicta, sive phi losophica sive
theologica, studio acquisita, essentialiter distinguitur a qualibet individuali
experientia etiam altissima et nonnisi circa universalia in praedicando, aut in
essendo, aut in causando versatur (1).
Universale autem
in praedicando fundamentaliter est in rebus singularibus et exprimit id quod in
illis est necessarium et negative aeternum, scilicet verum non solum hic et
nunc sed semper: τὸ τί ἦν εἶναι, quod quid erat esse (Metaph., 1041, a, 27).
Propterea sanctus Doctor dicit in Commentario suo in Posteriora Analytica, 1 1,
lect. 37: •
Quantum ad id quod rationis est (seu quantum ad scientiam), universalia magis
sunt entia quam particularia (quia, ut ibidem dicitur, sunt incorruptibilia,
dum particularia non perdurant). Quantum vero ad naturalem subsistentiam
particularia sunt magis entia, quae dicuntur primae et principales substantiae.
Sic nullo modo realitas minuitur.
Unde merito in
cognitione scientifica sanctus Thomas omnia reducit ad universalia principia,
quae sunt fundamentales, necessariae et perpetuae leges non solum mentis sed
entis, et entis sive naturalis sive etiam supernaturalis.
Sic methodus eius
magnum remedium affert defectibus philosophiae modernae, in qua paulatim
evanuit distinctio inter sensus internos et intellectum, inter naturam et
gratiam, et, sublato valore ontologico primorum principiorum rationis, nihil
remanet firmum et stabile in ordine speculativo et a fortiori in ordine
practico (2).
Secundum
praedictam methodum constructa, Summa Theologica sancti Thomae, oppositos
excessus rationalismi et fideismi superans, est opus simul vere scientificum et
revelatione supernaturali semper illustratum, opus igitur vere classicum et
perenne non quidem immoderati intellectualismi, sed sacrae theologiae ad statum
verae scientiae, non obstante obscuritate fidei, perductae (¹), ut sit nempe
corpus doctrinale vere organicum, ut sit scientia vere una, subalternata
scientiae Dei et beatorum, ac velut quaedam impressio in nobis divinae
scientiae (2), omnia considerans sub ratione Dei, auctoris gratiae et ultimi
finis.
Roma, in Collegio
Angelico.
P. REGINALDUS
GARRIGOULAGRANGE, O. P.
EDGAR DE BRUYNE,
Saint Thomas d'Aquin, 1928, p.99: «Si l'on voulait s'attacher à la tradition de
l'Ecole, on serait amené à croire que dès ses origines, le thomisme a versé
dans la confusion du logique et du réel... Il arrive à saint Thomas de parler
de l'essence comme d'une réa lité... Il raisonne sur la matière et la forme des
choses corporelles. comme s'il s'agissait de réalités distinctes et opposées».
Cf. S. Th. f, q. 13. a 1, ad 2; q. 54, a 1.
Secundum sanctum Thomam (1 Sent., d. 2. a. 3 c; de Potentia,
4. 7, a. 9), consideratio directa metaphysici. quae vocatur prima intentio,
fertur in rem conceptam, in ipsam realem naturam rerum singularium, v. g. in
essentiam hominis, dum consideratio reflexa logici, quae vocatur secunda
intentio, non attingit obiectum nisi secundum modum subiectivum quod habet in
mente, v. g. considerat formalem universalitatem alicuius praedicati aut
subiecti, vel leges syllogismi. Item
distinctio dicitur realis quando antecedit considerationem mentis, logica,
quando eam sequitur. Revera autem ante considerationem mentis, materia non est
forma, immo separari potest ab ista ad alteram suscipiendam.
DENZINGER, п. 1713.
DENZINGER, 1.
1652.
DENZINGER, n.
2058.
DENZINGER, n. 1701.
Saint Thomas d'Aquin, trad. fr. p. 41.
Sic Aristoteles pervenit ad definitionem motas secundum
habitu-dinem ad ens et ad divisionem entis per potentiam et actum; sic motus
fit intelligibilis secundum resolutionem ad ens, quod est obiectum
intel-lectus; dum e contra postea Cartesius (Principes, II, 25) definit motum
per respectum ad quietem, sen ad cessationem ipsius, ex quo nulla in
telligibilitas philosophica motus habetur. Eadem methodo Aristoteles definivit
animam, facultates, sapientiam, scientiam, prudentiam, artem. varias virtutes
etc.
In rebus fidei in hoc transitu consistit progressus
dogmaticus, sci-licet a notione confusa ad distinctam, vg. a notione
confusissima animae humanae ad hanc anima humana est corporis forma vere per se
et essen-tialiter. In hoc enuntiatur
animae non proprietas sed definitio prius con luse cognita. Si vero ex
definitione hominis demonstratur quod homo est liber, tunc enuntiatur
proprietas eins naturae intellectualis et est nova veritas distincta a
definitione hominis. Saepe autem maior labor requiritur ad vena-tionem
rectae definitionis quam ad deducendas ex ea proprietates rei.
Post Anal.. 1. 1. c. 2.
Cf. S. Thomam in I. II Post. Analyl., lect. XX et I. I, lect. XXIII et sqq.; in Metaphys. 1. I, lect. 1
et sqq.; 1. IX, lect. 5; 1 II q. 112, a. 5; II 11 q. 9, a. 2; Contra Gentes, 1.
I, c. 3 et 9.
CI. LEO MICHEL,
O. P., Le Système de Spinoza au point de vue de la logique formelle (Revue
Thomiste, janvier 1898).
De Veritate
fundamentali philosophiae christianae, Fribourg Suisse, 1911.
III q. XI, a. 1,
ad 3.
I dist. 14, q. 2,
a. 2, ad 3; I q. 43, a. 3; II II q. 45, a. 2. (
S. Thomas, in Epist. ad Rom., VIII, 16.
I q. 1, a. 2, ad
2; II II q. 45, a. 2.
Hoc longius
ostendimus in libris: « Le sens commun, la philoso-phie de l'être et les
formules dogmatiques Dieu, son existence et sa nature Vide etiam P. T. RICHARD,
O. P., Introduction à l'étude et à l'en-seignement de la scolastique, 3º
Partie, c. IV, 2ª ed. Trad. italiana apud Marietti, Torino.
1 q. 1, a. 2.
1 q. 1, a. 3.
கருத்துகள் இல்லை:
கருத்துரையிடுக